Yhtä suurta mehiläispesää

TUNNELMA KATOSSA

SUURRURRUR-PÖRÖRÖRRÖÖÖ-SURRURRU-BZZZZ-PÖRRR

 

 
 

 

 

MYYRMANNISSA PÖRISEE. Harva sitä tietää ja harva on sitä vielä kuullut. Erityisesti nyt, kun mehiläiset talvehtivat, ne ovat sisällä pesässään niin kuin kauppakeskuksen asiakkaatkin. Mutta kun kevätaurinko alkaa lämmittämään, kaikki ovat iskussa, asiakkaat kuin mehiläisetkin, ja silloin varmasti pöristään.

Tämä juttu mehiläisistä on muuten tosi! Pari viikkoa sitten ostarin katolle tuotiin Jyrkänpesän mehiläistarhasta kaksi mehiläispe- sää, joissa kummassakin asustaa nyt 10 000 uutta myyrmäkeläistä mehiläistä, kevättä odottaen.

Näin kauppakeskus pyrkii huolehtimaan kaupunkiluonnon monimuotoisuudesta, ja saadaanhan toki ensi Myyrmannin omaa hunajaa. Saa sitten nähdä kuinka suuri paikallisesta hunajasadosta tulee.

HUNAJASADOSTA päästäänkin mainiosti viime aikoina käytyyn keskusteluun pääkaupunkiseudun ostoskeskuksista ja niiden me- nestymismahdollisuuksista. Uusia, isoja ostoskeskuksia valmistui lähes samanaikaisesti niin Helsingin keskustaan kuin Espoosenkin. Puhutaan siis Triplasta Pasilassa, Kalasataman Redistä, Tapiolan Ainoasta ja Ison Omenan laajennuksesta Matinkylässä.

Näiden keskusten kokoluokka on sellainen, että julkisuudessa esiintyneiden tietojen pohjalta voidaan päätellä, että syntyy ylitar- jontaa ja kaikkien on vaikea tässä tilanteessa pärjätä.

Vaikka uusilla ostoskeskuksilla ei suoraa vaikutusta Myyrmäen elämään olekaan, jokainen ostoskeskus tykönään varmasti pohtii omia vahvuuksiaan ja asemaansa tässä kilpailussa.

PAIKALLINEN Myyrmannimme kuuluu pääkaupunkiseudun 10 suurimman ostoskeskuskuksen joukkoon. Sen vuosimyynti on yli 154 miljoonaa euroa, ja kävijöitä on 8,2 miljoonaa vuodessa. Sen on siis menestyäkseen turvattava oma siivunsa ja paikkansa pääkaupunkiseudun kaupan tulevassa kehityksessä.

Myyrmäessä on seurattu silmä tarkkana mitä Myyrmannissa tapahtuu. Jo 25 vuotta paikallisia asiakkaita palvellut kauppakeskus on kaupallinen ilmapuntari siitä, miten kaupunginosalla menee. Myyrmannin jokainen muutos, niin liikkeen lopettaminen kuin uu- den aloittaminen tai vain liikepaikan muutos, käynnistää pienimuotoisen huhumyllyn ja arvuuttelun siitä, mitä muutos tuo tulles- saan.

Onko siis Myyrmannissa syytä olla huolissaan?

Citycon Oy:n uusi keväällä tehtävässä aloittanut keskuspäällikkö KAROLIINA HURMERINTA on oikea henkilö avaamaan Myyr- mannin tilannetta ja tulevaisuutta.

”Ilolla voi sanoa, että Kauppakeskus Myyrmanni voi hyvin”, hän kertoo. “Myyrmäen suuralueen väkiluku on, ainakin ennusteiden valossa kasvamassa, ja alue tiivistyy rakentamisen myötä merkittävästi. Myyrmanni sijaitsee aivan alueen sydämessä ja joukkoliikenteen solmukohdassa, joten parempaa sijaintia ei voisi olla.”

OSTOSKESKUSTEN VETOVOIMA ei nykyään enää kuitenkaan perustu vain kauppoihin ja ostosten tekoon. Haetaan elämyksiä, ravintoloita ja vapaata oleilua. Yhä useammasta ostoskeskuksesta löytyy myös julkisia toimijoita, elokuvateattereita ja jopa museoita. Tarvitaan siis jotain mikä pysäyttää ihmiset sen sijaan, että liiketilojen ohi vain rynnistettäisiin kiireisesti junalle, bussil- le tai metroon.

Hurmerinnan mukaan erilaisia Myyrmannin vetovoimatekijöitä on pohdittu. Siksi tarjontaa on pyritty aktiivisesti kehittämään ja monipuolistamaan viimeisen parin vuoden aikana. Ja koko ajan on avattu uusia liikkeitä, ravintoloita, lasten peuhapaikkaa sekä muita, muun muassa terveys- ja hyvinvointipalveluja. Kauppakeskuksen kävijämäärä kasvoikin viime vuonna.

”Koko Myyrmäessä tuntuu ja näkyy aktiivinen kehittämisen ilmapiiri ja se heijastuu myös ostoskeskukseemme.”

 

 

 

Makiaa hommaa.

MYYRMANNISTA löytyy kauppapalvelujen lisäksi vahva yksityisten terveyspalveluiden keskittymä, entistä monipuolisempi ravin- tola- sekä kahvilavalikoima, ja nyt liikevalikoima on lisääntymässä entisestään. Toki liikkeissä on kiertoa. Uusia tulee ja myös vanhoja lähtee.

“Harmi tietysti kuluttajan kannalta, jos joku tuttu kauppa lopettaa, mutta yritykset tekevät näissä asioissa päätöksiä pitkälti oman strategiansa pohjalta.”

”Myymälävalikoima on uudistumassa, ja jo nyt syksyn aikana siellä on avautunut kaksi uutta myymälää, kenkäkauppa Baden ja Silmäaseman optikkoliike. Sisustusmyymälä Jysk siirtyy uuteen liikepaikkaan kauppakeskuksen toisessa kerroksessa.”

MYÖS TOKMANNI muuttaa Myyrmanniin. ”Tokmanni monipuolistaa entisestään päivittäisasioinnin tarjontaa Myyrmannissa”, Karoliina Hurmerinta sanoo.

Niille, jotka pelkäävät Tokmannin kauppapalvelujen keskeytymistä Myyrmäessä, kertoi Tokmannin kauppapaikka- ja konsep- tijohtaja HARRI KOPONEN, että syytä huoleen ei ole.

”Nykyinen myymälämme Myyrmäessä siirtyy Iso Myyristä Kauppakeskus Myyrmanniin maaliskuussa 2020. Nykyinen Tokmanni jatkaa normaalisti toimintaansa, kunnes uusi myymälä avataan Myyrmannissa. Uudessa myymälässä palvelemme asiakkaitamme uudella Tokmanni-konseptilla, ja myös tuotevalikoimamme tulee kasvamaan”, Koponen tähdentää.

Uusi, yli 2500 neliömetrin myymälä sijoittuu kauppakeskuksen toiseen kerrokseen.